Om politisk styring av skolens kunnskapsinnhold

Høyres ungdomsskolereform

Dagsavisen ba meg se nærmere på innholdet i Høyres nye ungdomsskolereform for å gi en vurdering av noen av forslagene og se forslagene i en historisk sammenheng. Høyres forslag er omfattende. De presenterer reformen sin over 80 sider. Jeg har i første omgang kommentert på det som gjelder yrkesfag og en mer praktisk og variert ungdomsskole.

“praktisk og variert”

Historisk sett er «praktisk og variert» en av de mest gjentatte målsettingene i skolen. Hvorfor klarer ikke politikerne å utforme en politikk som gjør en forskjell i skolen? Som gjør skolen mer praktisk og variert?

Høyre kommer med noen interessante forslag som det er lenge siden noen har foreslått. Særlig gjelder det alt som har med yrkesfag på ungdomsskolen å gjøre. Det er selvfølgelig mye som er uavklart i forslagene, og i intervjuet reiser jeg noen spørsmål som jeg mener det er verdt å tenke to gang over.

Jeg tror vi må gå historisk til verks for å finne svar på hvorfor politikken på dette området er feilslått. Forhåpentligvis vil regjeringa gjøre det i den kommende stortingsmeldinga om en mer “praktisk og variert skole”.

Det blir for øvrig spennende å se hvordan regjeringas stortingsmelding blir lik og forskjellig fra det Høyre la fram i går. For øvrig skrev jeg en kommentar for et års tid siden om de politiske partienes forslag til hvordan ungdomsskolen skal endres. Mulig den får ny relevans nå som partiene ruller ut reformtankene sine.

Her finner du hele saken i Dagsavisa der jeg kommenterer Høyres ungdomsskolereform.

Bildekreditering: PaliGraficas på Pixabay


Synspunkt eller innspill? Legg igjen en kommentar



Discover more from Kunnskapspolitikk

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading