Om politisk styring av skolens kunnskapsinnhold

Arkiv

emneknagger

Barndom Barnehage Forsøksrådet for skoleverket Grunnskolen Historisering Høyre Kunnskapsskolen Kunst og håndverk kvalitetsvurderingssystemet Lek Livsmestring Matematikk Mat og helse Mål- og resultatstyring Mønsterplan 74 Naturfag NKVS Norsk NOU NRK Ny opplæringslov PISA Politisk styring Praktisk-estetiske fag Praktiske ferdigheter Realfag Realfagsstrategi Reform 97 Seksårsreformen Skolehistorie Skolepolitikk skoleøkonomi Småtrinnet Tidlig innsats Timetall TIMMS Ungdomsskolen Ungdomsskolereform Valgfag Yrkesfag

  • Drill og hvit saus på timeplanen

    Drill og hvit saus på timeplanen

    Livsmestring i skolen er en invitasjon til å lappe, lodde, drille, vispe og fikse. Likevel blir det ofte forstått på terapeutisk vis. Hvorfor er…

    Read more

  • Meningsfylte møter

    Meningsfylte møter

    Tidligere i år kom videopodcasten “Meningsfylte møter” ut. Vi snakker vi om historiske endringer i skolen, samt politikeres urokkelige tro på sammenhengen mellom økt…

    Read more

  • Hvor blir pengene av?

    Hvor blir pengene av?

    Skolens kvalitetsvurderingssystem er oppe til vurdering. Manglende kunnskap om systemets prislapp hindrer en grunnleggende diskusjon om hva vi skal – og ikke skal –…

    Read more

  • Ønske det og ville det, men gjøre det?

    Ønske det og ville det, men gjøre det?

    Alle er enige om at skolen bør bli mer praktisk. Skal det bli mer enn retorikk, må vi hente tilbake grindveven fra 70-tallet.

    Read more

  • Yrkesfagenes historie på ungdomstrinnet

    Yrkesfagenes historie på ungdomstrinnet

    I dag slippes boka “Hode og hender – læring, tillit og fellesskap i en mer praktisk skole” med Tonje Brenna som redaktør. Mitt bidrag…

    Read more

  • Barneskolen på tegnebrettet

    Barneskolen på tegnebrettet

    I april deltok jeg på utdanningshistorisk konferanse på USN i Drammen. Jeg presenterte etableringa av seksårig barneskole på 60- og 70-tallet.

    Read more