Om politisk styring av skolens kunnskapsinnhold

Utforsk på øret

De siste to ukene har det kommet to episoder av podkasten Aschehoug Utforsk der jeg bidrar. Du finner podkasten der du hører podkast. Den kjente barneskolelæreren Andreas Stien-Leenderts er fast programleder. Sjekk ut boka hans Skolen er ikke for alle, men den kan bli det (Cappelen Damm) hvis du ikke allerede har gjort det.

en mer praktisk og variert skole

Den første episoden handler om en mer praktisk og variert skole. Programleder Andreas utfordrer meg blant annet på hva som ligger i “en mer praktisk og variert skole”, en frase som brukes om mye. Er det verbstafett, håndverk, å tenke nytt om skolens pedagogikk eller noe annet?

Vi diskuterer forskninga mi som viser at skolens undervisningstid har økt samtidig som innholdet har blitt smalere. Her kommer vi blant annet inn på hva en velutbygd valgfagordning kan bety for elever og lærere. Er det et av mange tiltak som gi godt arbeidsmiljø, gjøre lærerhverdagen meningsfull og sikre at lærere blir stående i yrket? Store ord, men det var faktisk akkurat den replikken Aschehoug lagde reel av. Ta en kikk under.

Bildetekst: En styrka valgfagordning da veintle. En løsning på skolens gordiske knuter?

podkast-lotto om lek og milliarder

Episode II er en slags podkast-lotto der Stien-Leenderts trekker spørsmål fra en bolle. Spørsmålene tar utgangspunkt i tema og problematikker jeg har snakka eller skrevet om tidligere. En veldig spennende vri som gjør at vi kommer innom flere nye og uventa temaer.

Leken i skolen, rebelske pedagoger, reverseringa av seksårsreformen, milliardene som brukes på testing og viktigheten av drill og hvit saus på timeplanen er noe av det vi kommer innom.

skole-podding

De siste par årene har jeg deltatt i ca 10-15 podkast-episoder. De aller fleste episodene ligger her. Har du ikke sjekke dem ut, så anbefaler jeg absolutt det. De varierer i lengde, profesjonalitet og vinkling, så det er bare å lytt i vei for å finne din favoritt.

For meg som skoleforsker er jeg takknemlig for alle de profesjonelle amatørene som bruker av fritida si på å lage skole-podkaster. Ikke bare har de gitt meg mye tid til å snakke om forskninga mi. Driverne av skolepoddene jobber alle i skolen, og det gjør at de stiller gode spørsmål, utfordrer meg og klarer å vinkle timeplanforskninga mi på spennende måter. Takk!

Er du forsker og har lyst å komme i gang med podkast-formidling? Ta kontakt med dem for å høre om de har plass på planen.


Synspunkt eller innspill? Legg igjen en kommentar



Discover more from Kunnskapspolitikk

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading